10 آیین و سنت عروسی مسلمانان که باید بدانید

شنبه 25 آبان 1398
16:11
تیم تحقیقاتی ملل

مهمترین سنت های عروسی مسلمانان را بشناسیم

از آنجایی که عروسی مسلمانان در دین اسلام مستحب و در برخی موارد واجب شمرده می شود طبیعتا آیین و سنت های زیادی در این خصوص وجود داشته که بعضی از آنها برای دیگر ادیان شاید جالب باشد. با این وجود ما در ادامه این مقاله سعی کرده ایم ده مورد از مهمترین این آیین ها را برشمریم.

پیشنهاد مرد و تایید زن مهمترین آیین در عروسی مسلمانان

یکی از استوار ترین و بهترین برنامه ها که در دین اسلام برای جلوگیری از گناه و نجات نسل جوان از سقوط در فحشا وجود دارد ازدواج می باشد. تاریخ نشان می دهد که از زمان پایه گذاری دین اسلام ازدواج مسلمانان نیز مهم شمرده شده و به آن بهای زیادی داده شده است. حال می توان گفت یکی از مهمترین آیین های عروسی مسلمانان این بوده که لازم است پیشنهاد ازدواج از طرف مرد ارائه شود و سپس با تایید زن، ازدواج آنها صورت گیرد. این امر به قدری مهم شمرده می شود که علاوه بر دین اسلام در بسیاری از فرهنگ‌ ها و ادیان دیگر نیز مشاهده می شود که پیشنهاد ازدواج از طرف مرد ارائه می شود. دیگر آیین ازدواج برای مسلمانان، خواستگاری است به طوری که نیاز می باشد در مجلس علنی داماد از عروس خواستگاری نماید.

مراسم عروسی مسلمانان

پرهیز از غنا و گرفتن عروسی در روزهای خاص

با توجه به اینکه در دین اسلام در خصوص غنا و لعب محدودیت های زیادی وجود دارد طبیعتا در مراسم ازدواج مسلمانان نیز از این موارد باید پرهیز شود. به طوری که باید توجه داشته باشید غنا و آواز خوانی در صورتی که برای مجالس لهو و لعب مناسب باشد از نظر اسلام حرام میباشد. اگر چه در تاریخ اسلام مشاهده می شود شادی کردن برای عروسی حرام نیست به طوری که در ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی دیگر مسلمانان و مردم مدینه به شادی پرداختند، اما آواز خوانی و دف زنی و رقص و حتی نواختن آلات موسیقی چیزی است که در اسلام جایز شمرده نمی شود. همچنین در سنت مسلمانان، انداختن سفره عقد و گرفتن مراسم عروسی در روزهای که قمر در عقرب است و در سه شنبه آخر ماه قمری که ماه دیده نمی شود مکروه می باشد. از طرفی مستحب است که برگزاری مراسم عروسی در روز جمعه باشد به طوری که از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که روز جمعه روز خواستگاری و نکاح می باشد.

عروسی اسلامی

ولیمه دادن و برگزاری جشن عروسی در شب

یکی دیگر از سنت ها و آیین عروسی مسلمانان، ولیمه دادن است به طوری که در روایات مشاهده می ‌شود در زمان های پیامبران و امامان نیز عروسی که برگزار می شده است با ذبح شتر، گاو یا گوسفند به مردم آن محل و شهرشان ولیمه می داند به طوری که امام صادق روایت می کنند چون غذای عروسی غذایی برای امر حلال است در آن رایحه ای از بهشت وجود دارد. با این وجود باید بدانید سور دادن عروسی یکی یا دو روز مستحب است. از دیگر سنتهای ازدواج این بوده که ولیمه بر عهده شوهر می باشد. از طرفی تکلیف در ولیمه عروسی جایز نمیباشد. برگزاری مراسم عروسی در شب نیز از دیگر آیین ازدواج در دین اسلام می باشد به طوری که امام رضا علیه السلام فرمودند ازدواج در سنت اسلامی به گونه‌ای است که شبانه صورت گیرد زیرا خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زنان نیز عامل این آرامش هستند.

جشن عروسی مسلمانان

دیگر آیین عروسی مسلمانان

علاوه بر آنچه بیان شد یکی دیگر از آیین عروسی مسلمانان برگزاری مراسم عروسی به صورت شاد و پرشور همراه با تزئینات و گل آرایی های خاص است. همانطور که بیان شد اگر چه در اسلام از غنا پرهیز می شود اما طبق روایات نقل شده از پیامبر که ایشان فرمودند عروسی نباید در خفا برگزار شود بلکه باید در این شب تکبیر و حمد گفته شود. همچنین در سنت اسلام یکجا بودن مردان و زنان حرام بوده با این حال عروسی مسلمانان به گونه ای است که به صورت مجزا برای آقایان و خانم ها برگزار می شود.



[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تشریفات مجالس ملل است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]