کدامیک از سنت های قدیمی برای عروسی در ایران همچنان پابرجاست

شنبه 25 آبان 1398
15:54
تیم تحقیقاتی ملل

سنت های قدیمی ایرانی برای عروسی چیست

مراسم عروسی یکی از مراسم هایی ست که از زمان قدیم برای ازدواج افراد برپا می شده و امروزه در هر کشور و شهری به نحوی متفاوت برگزار می گردد. برخی از سنت های قدیمی برای عروسی امروزه نیز مرسوم هستند که در شهر های مختلف هنوز پا برجا می باشند. در این متن به بررسی این سنت های قدیمی و آیین ازدواج می پردازیم.

مراسم عروسی

مراسم عروسی مقدمات و مراحلی دارد که از وقتی یک زوج تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند شروع می شود.در واقع مراسم عروسی جزو آخرین مراسم ها محسوب می شود.در هر کشور ،شهر و قومی آیین ازدواج و سنت های مراسم عروسی می تواند متفاوت باشد که با توجه به فرهنگ اهالی آن منطقه و سنت های قدیمی این مراسم ها برگزار می شود. برخی از این سنت ها در طول گذر زمان تغییر کرده اند ولی برخی دیگر هنوز در ایران پا برجا می باشند.برخی از این سنت های قدیمی برای عروسی در شهر ها و روستا های مختلف ایران به کار برده می شوند و زیبایی خاصی دارند. در این ادامه به بررسی سنت های قدیمی برای عروسی خواهیم پرداخت.

مراسم خواستگاری

یکی از مقدماتی ترین مراحل برای ازدواج مراسم خواستگاری می باشد که یکی از سنت های قدیمی برای عروسی محسوب می شود. در واقع طبق رسم و سنت های قدیمی جلسه اول خاستگاری داماد در مراسم حضور ندارد و خانم ها ( مادر ها، خواهران و ... ) مراسم را برگزار می کنند و با یکدیگر آشنا می شوند. در برخی از شهر ها اما این سنت با کمی تغییر انجام می گیرد به این صورت که در جلسه معارفه آقایون و داماد نیز حضور دارند. طبق سنت های قدیمی برای عروسی اگر در جلسه معارفه خانم ها دختر را پسند نمایند و خانواده دختر نیز رضایت بدهد جلسه بعدی با حضور داماد به همراه گل و شیرینی به خواستگاری دختر می آیند.

مراسم خواستگاری

بله برون یکی از سنت های قدیمی برای عروسی

بله برون بعد از خواستگاری دومین مرحله از مراسم های عروسی محسوب می شود که جزو سنت های قدیمی برای عروسی ست و هنوز نیز در بیشتر شهر های ایران برگزار می شود. در این مراسم هر دو خانواده به همراه بزرگان خانواده دور هم جمع می شوند تا مهریه و شیربهای عروس را تعیین کنند. نام دیگری که برای این مراسم در برخی از شهر های ایران به کار برده می شود مهر برون است. در این مراسم توافقی که بین دو خانواده صورت می گیرد در یک برگه نوشته شده و داماد نیز آن را امضا می کند و بزرگان مجلس نیز با امضا کردن آن را تایید می نمایند. همچنین در این مراسم انگشتری برای نشان و نامزد کردن به عروس داده می شود. نام دیگر این مجلس می تواند مراسم نامزدی باشد و حلقه ای نیز به داماد داده شود.

برگزاری مراسم نامزدی

عقد کنان از اصلی ترین سنت های قدیمی برای عروسی

یکی از اصلی ترین مراسم های عروسی که از زمان قدیم مهمترین سنت محسوب می شده عقد کنان می باشد. این مراسم امروزه گاهی با جشن عروسی همزمان و در برخی اوقات به صورت جداگانه برگزار می شود. در این مراسم عروس و داماد سر سفره عقد نشسته و بعد از جاری شدن خطبه عقد به یکدیگر محرم می شوند و زندگی مشترک شان را آغاز می کنند. زیر لفظی یک سنت قدیمی ست که در هنگام جاری شدن خطبه ی عقد قبل از آن که عروس به عاقد جواب دهد خانواده داماد (مادر داماد) جواهری را به عروس می دهند تا عروس بله را بگوید. که این سنت امروزه نیز در ایران پابرجا است. به طور معمول بعد از آن که عروس و داماد به یکدیگر محرم می شوند پیش از آن که بخواهند به خانه خود رفته و زندگی مشترک شان را آغاز کنند جشنی برگزار می نمایند و در آن خانواده و آشنایان را دعوت می کنند.

این مراسم عروسی با توجه به بودجه ای که داماد دارد برگزار می گردد و تمام هزینه خدمات مجالس عروسی بر عهده داماد می باشد. به طور معمول مراسم عروسی به صرف شام و شیرینی خواهد بود.

مراسم عقد ایرانی



[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تشریفات مجالس ملل است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]